Skip to main content
Geconfronteerd met de milieu- en economische vereisten is de elektrificatie van wagenparken een belangrijke zorg voor bedrijven geworden. Alle autofabrikanten bieden tegenwoordig elektrische vrachtwagens aan. Voor verzekeraars brengt deze overgang naar dit type voertuigen specifieke uitdagingen met zich mee die geanalyseerd moeten worden.

De introductie van ‘groene’ vrachtwagens in de wagenparken vereist een zorgvuldige risicobeoordeling.

Verzekeraars moeten de technische specificaties en kenmerken van deze voertuigen begrijpen, evenals de implicaties op het gebied van veiligheid, onderhoud en kosten. Ze moeten ook hun tariferingsmodellen aanpassen om deze nieuwe realiteiten weer te geven.

Image décorative pour d'une route pour représenter la mobilité

Proactieve communicatie met wagenparkbeheerders zal helpen om de risico’s beter te anticiperen en aangepaste oplossingen te bieden. De elektrificatie van wagenparken vertegenwoordigt een onvermijdbare koerswijziging voor verzekeraars. Door de specifieke kwesties te begrijpen en nauw samen te werken met de verschillende belanghebbenden, kunnen verzekeraars een sleutelrol spelen in deze stap naar duurzamere mobiliteit en zich positioneren op deze opkomende markt.

Deze energietransitie vergt aanzienlijke investeringen van de vervoerder, die meer dan ooit de expertise, het advies en de onderhandelingskracht van een gespecialiseerde makelaar nodig heeft.

Hier zijn enkele specifieke kenmerken om rekening mee te houden bij het opstellen van een verzekeringsdekking:

1

Batterijdekking: Batterijen zijn duur om te vervangen. Een specifieke verzekering kan schade, slijtage of diefstal van de batterij dekken, inclusief gehuurde batterijen.
2

Risico’s verbonden aan opladen: Specifieke oplaadpunten zijn nodig. De verzekering moet rekening houden met risico’s verbonden aan het opladen, zoals kortsluiting of brand, inclusief dekking van de oplaadkabel.
3

Onderhoud en reparaties: De kosten van onderhoud en reparaties verschillen van deze kosten van voertuigen met een verbrandingsmotor en zijn over het algemeen hoger. Het risico op waardevermindering is ook hoger. Een traditionele volledige omnium is niet voldoende. De dekking moet schade vergoeden die voortvloeit uit een inherent defect in de elektrische/elektronische aandrijving en andere specifieke situaties voor dit type voertuig.
4

Dekking van specifieke uitrusting: Elektrische vrachtwagens kunnen specifieke uitrusting hebben (bijvoorbeeld batterijbeheersystemen).
5

Bijstand bij een lege batterij: Een lege batterij kan een elektrische vrachtwagen immobiliseren. De verzekering kan specifieke bijstand voor deze situaties omvatten.

Kortom, een verzekeringsmakelaar aan uw zijde hebben tijdens de overgang van uw wagenpark biedt gemoedsrust en een aangepaste verzekering. Investeren in deze expertise kan het verschil maken tussen een succesvolle overgang en kostbare problemen.

Close Menu