Het is algemeen bekend dat een verkeersongeval rampzalige financiële gevolgen kan hebben als de verzekeringspolis hiervoor geen dekking biedt of niet is aangepast aan de activiteit van de vervoerder.
Maar ook de financiële impact van een verzekerd verkeersongeval wordt echter vaak onderschat.
Eén enkel geval van pech onderweg kan de vervoerder immers al snel € 2.500 kosten, om nog maar te zwijgen over de reputatieschade. Naast de schade die door de verzekeraar vergoed wordt, zijn er ook een aantal directe en indirecte kosten die ontstaan door het ongeval die ten laste blijven van de vervoerder. Om er maar een paar te noemen :
- Immobilisatie van het voertuig
- De wijziging van de planning.
- De administratieve lasten verbonden aan het ongeval.
- De afweizigheid van de berstuurder.
- …
Gemiddeld zal het voertuig zes tot acht maanden moeten rijden om het verloren bedrag terug te verdienen. Door deze gemiddelde kost te vermenigvuldigen met het aantal ongevallen, kan het omzetverlies voor het bedrijf zeer snel worden berekend.
Het is mogelijk deze vorderingen te verminderen of te beheersen (en daarmee dan ook het financiële verlies) door middel van 2 stappen :
- Grondige analyse van de verzekeringsdekking, de gedetailleerde schadestatistieken en de eventuele carpolicy om de mogelijke oorzaken te identificeren.
- Het implementeren van oplossingen die kunnen leiden tot aanpassing van de verzekeringsdekking, carpolicy en/of preventiemaatregelen binnen de onderneming.
Deze werkzaamheden worden bij voorkeur uitgevoerd door een verzekeraar en/of makelaar.
Het is hier dat Mercurius een meerwaarde is.
Als makelaar, gespecialiseerd in transport, beschikken wij over een expertise die ons in staat stelt dit soort analyses uit te voeren.
Naast onze knowhow bieden wij een voertuigverzekering (burgerlijke aansprakelijkheid, volledige omnium, bijstand, enz.) en CMR-verzekering (dekking van vervoerde goederen) aan, onderhandeld met verschillende partners om vervoerders te laten genieten van een voorkeurstarief met specifieke dekkingen die beantwoorden aan de behoeften van hun sector.
Aan de andere kant is het hebben van een ongeval altijd een stressvolle situatie waar snel ingrijpen vereist is. Wij zorgen voor het adequaat beheer van ongevalsaangiften: vanaf de opening van het dossier tot de sluiting ervan.
De conclusie? Het is de combinatie van al deze factoren die het de vervoerder mogelijk maakt om haar financiële lasten te verminderen en met een gerust hart te rijden.