Skip to main content

De bakfiets is een vervoermiddel dat steeds vaker wordt gezien, zowel in de stad als op het platteland. Dit transportmiddel is ontstaan vanuit een ecologisch oogpunt en blijkt bijzonder interessant voor iedereen. Het heeft namelijk tal van voordelen: ecologie (zoals al genoemd), snelheid en efficiëntie.

Het is gemakkelijk te zien dat een bakfiets niet aan dezelfde beperkingen onderhevig is als een motorvoertuig. Voetgangersgebieden, wegwerkzaamheden, files of moeilijk vindbare parkeerplaatsen vormen niet noodzakelijk een belemmering voor zijn voortgang in het verkeer. Daarnaast heeft de bakfiets het vermogen om goederen te vervoeren dankzij de laadplatformen of aanhangers die eraan kunnen worden gekoppeld. In de praktijk kan een bakfiets moeiteloos een lading van 250 kg en een volume van 1,5 m³ trekken. De groeiende technologie op dit gebied maakt de fietsen bijzonder wendbaar. Bovendien zijn er tal van opleidingscentra voor het gebruik van een bakfiets. Vlotheid is dus een garantie.

Natuurlijk heeft de bakfiets ook enkele logische beperkingen: een bakfiets zal nooit de capaciteit van een vrachtwagen kunnen vervangen. Dit is zeker niet de bedoeling van de actoren binnen de fietskoeriersector. Hun idee is eerder om in symbiose te werken met andere actoren in de goederenvervoerssector: het vervangen van bestelwagens of lichte vrachtwagens waarvan de beladingsgraad niet optimaal is. Dit met het oog op het optimaliseren van de situatie in steden: het ontlasten van het verkeer en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. De routes die door bakfietsen worden afgelegd zijn gemiddeld twee keer korter dan die van een voertuig met een klassieke motor, waardoor fietskoeriers een concurrerend rendement bieden voor leveringen over kortere afstanden (vandaar het belang van de ontwikkeling van dit soort transport in steden).

Vanuit verzekeringsperspectief is de bakfiets onderworpen aan bepaalde normen, met name na de laatste update van de wet van 11 november 1989 (gewijzigd door de wet van 17 maart 2024 tot wijziging van de WAM, in werking getreden op 12 april 2024). Deze wet heeft als doel om onder andere te verduidelijken welke voertuigen verplicht verzekerd moeten worden voor de burgerlijke aansprakelijkheid. Als men niet onder deze verplichting valt, blijft men gedekt binnen het kader van de persoonlijke burgerlijke aansprakelijkheid (bij privégebruik) of de burgerlijke aansprakelijkheid uitbating (bij professioneel gebruik). Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • De elektrische fiets die niet sneller gaat dan 25 km/u en een gewicht heeft van minder dan 25 kg.
  • Degenen die niet binnen deze definitie vallen.

Het is duidelijk dat de verzekeringskwestie cruciaal is. Het drukke stadsverkeer en de onoplettendheid van automobilisten maken dat de bescherming van een zwakke weggebruiker (de fietser) optimaal moet zijn. Daarom is een goede verzekering burgerlijke aansprakelijkheid uitbating noodzakelijk wanneer de verplichte autoverzekering niet van toepassing is. Gecombineerd met een rechtsbijstand die burgerrechtelijke vorderingen in geval van een juridisch geschil dekt, lijkt dit het minimumvereiste voor dit soort activiteiten.

De fiets zelf is het werkmiddel van het bedrijf. Het is een essentieel onderdeel van de winstgevendheid van het bedrijf. Een goede omniumverzekering wordt dan ook sterk aanbevolen. Verzekeraars zijn echter steeds terughoudender om een volledige dekking voor de fiets te bieden, vooral in geval van diefstal. Welke verzekeraars dekken diefstal van de fiets op ieder ogenblik van de dag? En wat te denken van fietskoeriers die hun goederen afleveren en niet altijd de mogelijkheid hebben om hun fiets aan een vast object te bevestigen? Moeten zij het volledige diefstalrisico dragen (in het geval van geen verzekering) of slechts een deel ervan (in het geval van een eigen risico dat meer of minder hoog is)? Natuurlijk zijn er oplossingen en deze zijn bespreekbaar bij Belgische verzekeraars. Bedrijven met een fietsvloot kunnen bijvoorbeeld een ‘vlootverzekering’ krijgen – net als een meer traditionele transporteur. Op maat gemaakte oplossingen zijn beschikbaar op de markt. Dit biedt tal van voordelen: geen toegewezen bestuurder, verlaging van de verzekeringspremie, de mogelijkheid om eigen risico’s aan te passen aan de fietsvloot en de activiteit van de klant, enzovoort.

Wie over transport spreekt, spreekt ook over de goederen. Zorg ervoor dat je deze correct verzekert! Behoud goede zakelijke relaties met je klanten door een adequate dekking te garanderen voor de vervoerde goederen. De reputatie van de dienstverlener is cruciaal.

Het onderwerp van de fiets en zijn verzekering is relatief nieuw. Toch ontwikkelt het zich zeer snel, zelfs steeds sneller. Verzekeraars en wetgevers beseffen namelijk dat ze achterlopen op de realiteit van het veld. Het is essentieel om goed op de hoogte te blijven van al deze ontwikkelingen, zonder je activiteiten in gevaar te brengen. Vertrouw op je bevoorrechte gesprekspartners bij Mercurius Insurance Brokers. Met meer dan twintig jaar ervaring in de transportsector hebben wij de oplossingen om je te helpen, ook op het gebied van duurzame mobiliteit. Onze experts begeleiden dagelijks vele fietskoeriers. De risico’s die inherent zijn aan het beroep zijn goed bekend. Wij streven ernaar hen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden.

Close Menu